På Sånghusvallens skola i Krokoms kommun har lärarna mer tid tillsammans. Det innebär mer tid till kompetens- och skolutveckling. Resultatet visar sig i form av högre kvalitet på undervisningen och en sammansvetsad arbetsgrupp som trivs ihop.

”Det är roligare och kvaliteten blir högre när vi gemensamt vrider och vänder på saker och ting”
– My Lindskog Andersson.

Förklaringen till den extra gemensamma tiden det så kallade läraravtalet. En lärare har i sin ordinarie anställning 35 timmars arbetstid förlagd till skolan och tio timmars förtroendetid. Läraravtalet innebär att fem av förtroendetimmarna omvandlas till arbetsplatsbunden tid mot ett lönetillägg. På Sånghusvallens skola har alla lärare läraravtal.

– Det här är en möjlighet som finns i hela landet, men alla kommuner har inte nappat på det. Innan jag började som rektor på Sånghusvallen jobbade jag på en skola i Umeå och där ville till exempel inte kommunen teckna läraravtal, berättar Per-Olof Mars, rektor.

Samarbete och diskussion utvecklar

Själv ser han bara fördelar med att lärarna förlägger mer av sin arbetstid till skolan och lärarna Emma Boson, Agneta Näslund och My Lindskog Andersson håller med.

– Istället för att var och en sitter hemma på sin kammare och jobbar med att till exempel konkretisera målen i läroplanen, ta fram upplägg för utvecklingssamtal eller göra pedagogiska planeringar inom ett ämne så jobbar vi tillsammans. Det är roligare och kvaliteten blir högre när vi gemensamt vrider och vänder på saker och ting, säger My Lindskog Andersson.

Agneta Näslund nickar instämmande och tillägger att det gemensamma arbetet också leder till att förändringar befästs. Andra skolor jobbar också med utveckling och förbättringsarbete, men när det inte finns tid till gemensamt arbete och reflektion finns risk för att det inte når hela vägen.

– Förändringar tar tid. För att ett nytt arbetssätt ska få fäste och bli en del i vardagen krävs att var och en verkligen tar det till sig. Här tror jag att gemensamma diskussioner är enda vägen, säger Agneta Näslund.

Arbetsrummet en samlingspunkt

En del av den extra tiden på skolan används till gemensamma möten och gemensamt arbete – ibland i stora grupper med alla lärare, ibland i mindre konstellationer. Även när arbetet inte är uppstyrt leder det faktum till att lärarna är på plats till mer samarbete och diskussioner.

– Vi har ett arbetsrum som verkligen nyttjas! På många skolor sitter lärarna och jobbar i sina klassrum och man har ingen naturlig samlingspunkt. Här ses vi i arbetsrummet, och här pågår de pedagogiska diskussionerna ständigt, säger My Lindskog Andersson.

Både My Lindskog Andersson och Agneta Näslund har jobbat många år i skolan och har själv stora barn. Emma Boson har inte hunnit med riktigt lika många år i skolan och har själv barn på förskolan. Hon ser både för- och nackdelar med läraravtalet.

– Ibland kan jag tänka att det vore skönt med de tio timmarna i förtroendetid, till exempel kanske jag skulle vilja hämta tidigare på förskolan någon dag och sedan jobba en stund på kvällen. Men på det stora hela överväger fördelarna. Nu tar visserligen det gemensamma arbetet tid, men i förlängningen spar jag tid eftersom det leder till att jag inte behöver uppfinna hjulet själv varje gång, säger Emma Boson.

Sångshusvallens skola är nybyggd och invigdes 2012. Läraravtalet infördes 2013 och gäller alla lärare. I rekryteringssammanhang har det inte varit till någon nackdel.

– Vi har behörig personal på alla tjänster. Många som söker sig hit har hört gott om Sånghusvallens skola. Vi har hög kvalitet och är ett sammansvetsat lärargäng. Vår tid tillsammans är en del av förklaringen, säger My Lindskog Andersson.