Rastverksamhet på schemat

Rasterna är lika viktiga som lektionerna. Därför har eleverna rast lika mycket som de läser matematik. Genom projektet Rastverksamhet jobbar fritidspedagogerna på Trångsvikens skola för att motverka utanförskap och utveckla skolans utemiljö.

Gustav och Gunilla är fritidspedagoger och använder leken i lärande syfte. Det är viktigt för dem att skola och fritidshem kompletterar varandra. Eftersom de deltar i barnens lekar har de större möjlighet att se om bråk eller mobbning uppstår.

Gustav Norin och Gunilla Larsson jobbar som fritidspedagoger på Trångsviken skola där det går omkring 70 elever från förskoleklass till sjätte klass. Tillsammans har de skapat en särskild rastverksamhet, bland annat för att motverka utanförskap och förebygga mobbning. De hittar på och håller i lekar och aktiviteter varje förmiddag och lunchrast. På så vis finns fler saker att göra för eleverna – om de själva vill. Det är lätt att hoppa in och ur en aktivitet.

– Vi blev inspirerade till rastverksamheten genom en föreläsning med Olof Jonsson, fritidspedagog i Jönköpings kommun. Han berättade om möjligheterna med rasten. Vi kände att vi också ville göra något för att förebygga de konflikter som uppstod under rasterna, hjälpa de som kände sig otrygga eller osäkra och erbjuda frivilliga aktiviteter som bidrar till att skapa roligare raster för eleverna, berättar Gustav Norin.

20 procent av skoltiden består av raster, vilket är lika mycket som eleverna läser matematik. Gunilla och Gustav är med på nästan alla raster och håller i aktiviteter. Allt från fartfyllda upptåg som dragkamp och dödens snurra till lite lugnare och kreativa aktiviteter som utepyssel.

Oroliga barn visste tidigare inte vad de skulle ta vägen på rasten. Några tog med sig bråk från rasten in i klassrummet. Med rastverksamheten har både elever och lärare märkt stor skillnad.

De har köpt fler hopprep, bollar och annat för att undvika konkurrens om materialen. Har ett barn ingen naturlig plats att vara på rasten eller bara vill vara med och leka finns Gunillas och Gustavs påhitt alltid som val. De har olika svårighetsgrader på lekarna för att det ska passa alla och eleverna får själva bestämma när de höjer ribban. De går igenom lekarna på med de yngre barnen på förhand för att de ska känna sig trygga när det är dags att leka med de äldre.

”Tidigare var jag ”bara” rastvakt, en slags övervakare. Nu för tiden får jag vara med och leka och kasta mig ut i pulkabacken med barnen om jag vill! Det är mycket roligare.”
– Gunilla Larsson.

 

– Rektorn har varit mycket engagerad i vår rastverksamhet. Hon har insett att det är viktigt att vi får tid till planering och nu har vi avsatt särskild tid en dag i veckan när vi bestämmer den kommande veckans aktiviteter. I samråd med lärarna sätter vi ihop lekar och aktiviteter med samma teman som eleverna läser i skolan, säger Gunilla Larsson.

Den här förmiddagsrasten kan eleverna välja mellan Just dance eller leka Snappa vanten. Gustavs och Gunillas positiva inställning smittar snabbt av sig på eleverna. Några vill dansa med Gustav och andra har ställt upp sig i led för att snappa Gunillas vante.

I dag står det bland annat Just dance på schemat och barnen ska följa rörelserna som figuren på skärmen gör. Rastverksamheten började som ett test under vårterminen 2017 och blev snabbt uppskattat. Det har sedan fortsatt på höstterminen.

– Tidigare var jag ”bara” rastvakt, en slags övervakare. Nu för tiden får jag vara med och leka och kasta mig ut i pulkabacken med barnen om jag vill! Det är mycket roligare, säger Gunilla Larsson.

Eleverna får själva lämna in förslag på lekar och inköp av material med mera och de äldre eleverna får ibland vara med och leda aktiviteterna. Personalen stöttar och hjälper dem att genomföra sina förslag.

Responsen från eleverna och lärarna har varit väldigt bra. Av de cirka 70 eleverna på skolan är det 60 som går på fritids. Det är ett klart bevis på att fritids är populärt eftersom de äldre barnen fortsätter att vilja gå dit efter skolan.

– Jag kan inte komma ihåg en enda dag då vi inte kunnat vara ute. Det gäller bara att klä på sig lager på lager, säger Gunilla Larsson.

Rastaktivisterna på Facebook

Gunilla och Gustav informerar lärarna vilka aktiviteter som genomförs under veckan. De skriver även upp dem på tavlan ute i kapprummet som en påminnelse för barnen och kompletterar med illustrerande streckgubbar för barn som inte kan läsa så bra än. ”Min handstil kan vara svårläst”, säger Gustav Norin och skrattar.

Linnea Hamren Andersson och Felicia Hallin är driftiga och har skapat ett café i skogen framför skolan som de har fullt upp med. Det är så mycket att göra där och de har så kul att de inte alltid vill vara med på rastverksamheten.

Några av barnen på skolan har redan börjat komma ut från morgonlektionen och hjälper gärna till med förberedelserna inför dagens första rast. ”Nästa rast ska vi ha dragkamp. Sist slog vi rekord med ungefär medverkande 50 elever – nästan hela skolan var med”, säger Gustav Norin.

2018-01-23T11:00:21+00:00