Demokratifokus på Kälarne skola

Medmänsklighet och tolerans, demokrati och historia – det är grundstenarna i Kälarne skolas demokratiprojekt Kälarne Future Europe – We make a difference. Elever i alla årskurser har på olika sätt jobbat med demokrati, EU och FN och de äldsta eleverna åkte också till förintelselägren Auschwitz och Birkenau i Polen.

– När man har fått se det som har hänt med egna ögon och öron så är det en annan sak. Den resa vi har gjort kommer vi aldrig glömma bort, det är ett minne för livet. Vi har fått bättre allmänbildning i och med projektet och arbetet kring demokrati, säger Frida Stenbergh i årskurs 9 på Kälarne skola.

Före och efter Tobias
Inför resan till Polen lyssnade de äldre eleverna på polskfödde Tobias Rawet som överlevde förintelsen.

– Om man jämför med hur det var innan Tobias var här och föreläste och hur det sedan blev efter vår resa, det är så mycket som har ändrats. Tobias berättade detaljrikt hur det var och eftersom vi sen fick se det på vår resa och har vi fått en mycket klarare bild om hur förintelsen gick till. Demokratiprojektet har gett oss bättre insyn i hur det var förr, vår historia, säger Erik Hansson, elev i årskurs 9.

– Vi måste lära oss i lägre åldrar, vara mer förberedda på vad som finns ute i världen och vara medvetna om att alla ska kunna vara delaktiga, få vara med och bestämma. Det blir viktigare och viktigare att lära sig om demokrati, säger Erik Hansson.

– För att något sånt aldrig ska kunna hända igen. Och att det inte ska bli värre än vad det är nu, fyller Frida Stenbergh i.

Mod att säga ifrån
Projektet Kälarne Future Europe – We make a difference har på ett eller annat sätt präglat undervisningen i samtliga årskurser med fokus på några större aktiviteter, till exempel European Language Day, FN-dagen, Förintelsens minnesdag, Europadagen och skolresan till Polen. En resa som eleverna samlade in pengar till genom försäljning, evenemang och olika stipendier men där också hela lokalsamhället var med och bidrog till att de kom i väg.

– Att ge sig ut på en sån här resa kan vara en stor grej för många, att man får resa utanför kommunen. Det har inte bara med demokrati att göra, utan också att man växer som människa. Jag tror att det har gett dem tolerans, mod att säga ifrån när de tycker att något är fel och möjlighet att växa som människa, säger Camilla Wängman, lärare i svenska och samhällskunskap på högstadiet. 

De yngre barnen har också fått ta del av demokratiprojektet, på en nivå som är hanterbar för dem.

– Det handlar till exempel om hur man är en bra kompis och hur man välkomnar nya klasskompisar. Vi är också med i ett projekt i Jamtlis och landsarkivets regi där vi bland annat läser en spännande bok som utspelar sig under andra världskriget och så pratar och resonerar vi utifrån den, hur det var då och hur det är idag. Vi jobbar mycket med basala frågor och bygger på allt eftersom. Det är när barnen är små vi lägger grunden för demokrati, säger Margareta Svelander, mellanstadielärare i årskurs 4–5.

Mångårigt arbete
Kälarne skola är en liten skola med 115 elever från förskolan till årskurs 9. De flesta eleverna kommer från byar i skolans omnejd. Skolan har jobbat med internationalisering sedan 1999 och har på olika sätt belyst globalisering, demokrati, tolerans och medmänsklighet. Drivkraften är att se eleverna att växa.

– Vårt mål är att eleverna blir mer uppmärksamma och lyhörda, att de kritiskt kan ifrågasätta vad något står för. Att inte falla för grupptryck, stå stadigt och tänka själv. Det är en bra rustning att ta med sig från skolan ut i livet. En sådan resa till Polen gör vi inte bara för att de ska tycka det är roligt utan för att de ska våga söka sin egen värld och se världen lite större än den som presenteras närmast. Och här har skolan en väldigt viktig funktion, säger Eva Kvist, som är rektor på Kälarne skola.

eTwinning också en resa

Resorna kostar mycket pengar och det blir svårt att finansiera för skolan. Men det finns andra sätt att nå ut i världen. Kälarne skola hittar även samarbeten genom eTwinning. En plattform för kommunikation och samarbeten mellan skolpersonal och elever i Europa.

– Vi har inte råd att resa varje år så då får vi göra på andra vis, eTwinning är ett sådant alternativ. Vi har tänkt att vi reser vartannat eller vart tredje år. I år ska vi bygga på den inre demokratin och bland annat stärka mandatet i elevrådet. Vi ser att glesbygdens barn har en sån potential som vi behöver framhäva. Så att de ser att de också kan ta plats i världen, får uppleva att de lyckas med saker och att de känner att de har betydelse, avslutar Eva Kvist.

2019-02-18T12:13:13+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng