Förändrad lärarroll på 22 år

Den svenska skolan ska bli bäst i världen på digitalt. Det har regeringen slagit fast. Med ett digitaliserat klassrum öppnas nya möjligheter och tillgången till information och kunskap blir oändlig.

– Nu har jag tack vare internet tusentals kollegor. Fortbildning, fördjupning och kunskapsmängden blir princip obegränsad, säger Maria Wallin lärare för årskurs fem på Anders-olof skolan i Hammarstrand.

“Den digitala utvecklingen ställer nya kompetenskrav på både lärare och elever. Vi Kommer nog se mycket mer självstudier, men jag tror aldrig att man kan ersätta en bra pedagog.”
– Maria Wallin lärare för årskurs fem på Anders-olof skolan i Hammarstrand.

Maria Wallin har jobbat som lärare sedan mitten av 90-talet i Hammarstrand och har varit med under den digitala revolutionen. Att vara lärare på en liten ort kan ha sina begränsningar, men hon menar att det nu har öppnat upp gränserna. Nu har hon inte enbart kollegor på den skolan hon jobbar på utan kan lättare hämta inspiration från vad andra lärare gör världen över.

– Det finns så många olika arbetsområden, varierande lektioner och intressanta infallsvinklar. Som lärare kan jag också ta del av vad andra lärare har gjort bra, allting behöver jag inte uppfinna själv så länge jag har granskat allt källkritiskt, säger Maria Wallin.

Med mängder av digitala redskap ges det i dag bättre förutsättningar för både lärare och elever till kunskapshämtning och på ett mer individuellt sätt anpassa undervisningen efter den enskilda elevens behov och önskemål.

– Min lärarroll har förändrats till viss del då mycket av min tid går åt till att granska och välja vad i medieflödet som är relevant för mig och min elevgrupp just nu, säger Maria Wallin.

Vad ser du för för- och nackdelar med den digitala utvecklingen i skolan?

– Eleverna behöver inte sitta och vänta på hjälp från lärare utan de får feedback på en gång. Det är en förstärkning till mig som lärare känner jag. Nackdelen är att det kan bli svårt att kontrollera vad eleverna verkligen gör när de sitter uppkopplade. Det finns såklart inbyggda verktyg i många medier nu, men de kan vara svårt att hänga med i allt som finns.

Hur tror du framtiden kommer se ut?

– Den digitala utvecklingen ställer nya kompetenskrav på både lärare och elever. Vi Kommer nog se mycket mer självstudier, men jag tror aldrig att man kan ersätta en bra pedagog.

2018-04-14T10:50:46+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng