Ola gick från klassrum i Stockholm till skolskog i Klövsjö

“Största vinsten är tiden. Jag slipper bilköer och har mer tid till familjen.”

Tillsammans med sin familj beslutade sig Ola Hörberg för att byta Ekerö i Stockholm mot Klövsjö, Jämtland. Ett val som både privat- och yrkesmässigt kom att bli en stor vinst.

Ola Hörberg och hans familj hade spenderat många lov i Klövsjös fjällvärld. Men ett höstlov när de var där blev han presenterad för Karin Ryder, lärare på Klövsjö skola, under mässan ”Lodge och Lya” på Vemdalsskalets högfjällshotell.

– Jag ville egentligen bara få tag i heliumballonger åt mina barn. Men väl där hamnade jag i Bergs kommuns monter och snart blev jag introducerad för Karin, säger Ola.

Från Ekerö till Klövsjö

Några dagar efter mötet tog Karin med sig Ola på en rundvandring på Klövsjö skola och där någonstans tog tankarna fart för Ola. Efter höstlovet i november gick det fort. De köpte hus i februari och i augusti gick flyttlasset från Ekerö till Klövsjö och Ola var på plats lagom till skolstarten. Skolan fick en ny lärare och dessutom två nya elever, Olas två barn.

Den kulturella omställningen från Stockholm till Klövsjö var tydlig. Att gå från en stor stad till en liten by gjorde att han plötsligt blev en ”ofrivillig kändis”, en central person som alla kände till. Men han har lärt sig att se det positiva med det, det handlar om att man bryr sig om och ser varandra.

Mer tid till annat

Den största vinsten, både yrkesmässigt och privat, är tiden. Ola kan gå till skolan, ingen tid går till spillo i bilköer och familjen har mer tid till varandra. Detsamma gäller på jobbet, det finns tid att se varje elev och möjlighet att lägga resurser där de behövs, vilket ger hög kvalitet på undervisningen.

– Man lockas inte hit av pengar. Det är något annat … det är kvaliteten och närheten till den storslagna natur som finns här, säger Ola.

På Klövsjö skola går ungefär 40 barn, från förskolan till sexan. Ola har nu tio elever i en mix från årskurs fyra till sex.

– I början var jag ovan vid de åldersblandade klasserna. Det kändes svårt att undervisa flera årskurser på samma gång och jag funderade mycket över hur jag skulle kunna utmana de äldsta samtidigt som de yngsta hängde med, säger Ola.

I dag ser han annorlunda på det och har insett att han istället fått mer tid till att tillgodose varje barns behov på ett sätt som är svårare i större klasser. Han lär känna varje elev på ett djupare plan och på så vis kan han lägga resurserna där de bäst behövs för dagen och anpassa undervisningen därefter.

Med skogen som pedagogisk resurs

Ola uppskattar skolskogen och uteklassrummet som finns tillgängligt alldeles i närheten. Han ger ett exempel på hur han med hjälp av egenbyggda vattenkraftverk i en bäck får barnen att förstå hur rörelseenergi fungerar.

– I en sådan konkret miljö händer det ofta att eleverna själva kommer på ett nästa steg i undervisningen och börjar prova sig fram. Vad händer om man leder vatten mot kraftverket och vad beror det på? Lärandemiljön blir praktisk och stimulerande. Dessutom kan eleverna ibland återkomma med minnen från praktisk undervisning i teoretiska situationer i klassrummet och då känns det som att man har lyckats, säger han.

2018-08-30T09:53:22+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng