Genomslag för smartboard på Svenstaviks skola

– Vilka datorer ska vi ha, är det dom braiga? Undrar en ivrig elev i klass 4 på Svenstaviks skola.

Läraren Ulrika Eriksson startar upp klassrummets Smartboard som sedan en tid tillbaka har ersatt den gamla vita tavlan längst fram i klassrummet. På tavlan står det

مرحبا بكم في المدرسة

som betyder välkommen till skolan på arabiska. I dag är det tisdag och klassen har elevens val som första lektion. De går först igenom schemat för dagen som Ulrika har ringat in med en penna som används för att skriva direkt på smartboarden. Den fungerar ungefär som en stor läsplatta och är kopplad till Ulrikas dator. Eleverna kan förutom att skriva direkt på den precis som läraren, skicka texter till den från sina läsplattor som de sedan kan gå igenom tillsammans.

Ulrika är 1–7 lärare med inriktning SV/SO och arbetar som klasslärare i årskurs 4. Just nu undervisar hon i svenska, engelska och SO-ämnena. Hon har en förstelärartjänst i kommunen sedan ett par år där hon jobbar för att utveckla ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i klassrummet.

– Jag försöker också fortfarande sprida mina tankar och idéer kring hur man kan använda olika digitala verktyg i klassrummet. Jag säger fortfarande eftersom jag haft det i min tjänst förut, det kallades IT-inspiratör, berättar Ulrika.

Hon är nog med att påpeka att det viktigaste med att använda digitala verktyg i undervisningen är att lärarna har ett klart mål med varför de använder det. Hon tycker inte att det är någon mening med en massa digitala verktyg om det inte finns en pedagogisk tanke bakom.

Lektionen fortsätter med klassisk tangentbordsträning med ”riktig” fingersättning. Alla får en varsin Chromebook-dator som de loggar in på med sina användarnamn och lösenord och sedan öppnar de ett tomt dokument för att börja skriva.

– Det är så krångligt för en del fingrar är ju längre än andra! Utbrister någon.

– Vi testar med bara pekfingrarna först. Skriv f j mellanslag f j mellanslag. Sen tar vi långfingrarna, d k mellanslag … Nu kan ni träna på att skriva era namn! Det här är som en liten uppvärmning inför Elevspel.se, säger Ulrika.

På elevspel.se kan eleverna spela Jaga tangenterna och träna sig i att använda rätt finger till rätt tangent.

– Jag gick faktiskt en kurs maskinskrivning i gymnasiet. Inte trodde jag att jag skulle ha användning för det på det här sättet. Men barnen ville lära sig att skriva lika snabbt som jag och då får de göra det, säger Ulrika.

Hon tar fram en illustration på tavlan över fingersättningen. För att kunna installera ett Smartboard i klassrummet fick hon ett stipendium från kommunen. Då, för två år sedan, var hon först i kommunen och nu håller det på att installeras överallt. Netsmart som håller vidareutbildningar i användandet av Smartboard har nu tagit över finansieringen av utbildningarna för Ulrika. Hon har tillsammans med några andra från övriga Sverige blivit en så kallad Smart Exemplary Educator för Smartboard och kan nu inspirera andra i hur de kan jobba med det i klassrummet.

Nu är det dags för nästa moment i lektionen. Barnen sätter sig två och två och skriver på berättelser som de har påbörjat sedan tidigare. De skriver tillsammans med hjälp av Google docs på varsin dator. Ada och Mira sitter bredvid varandra och jobbar nästan helt tysta.

– Hur går det med berättelsen Ada och Mira? Får ni till något slut? Frågar Ulrika.

– Jag vet inte … Vi är liksom mitt i berättelsen nu, svarar Mira.

– Hur långt har ni skrivit då?

– Åtta sidor.

En annan grupp i klassrummet har stött på svårigheter.

– Hur stavas knäppgökar?

– Hur tror ni att det stavas?

– Det blir rött under ordet när jag skriver det.

– Datorn kanske inte vet vad knäppgökar är?

– Vi har skrivit k-n-ä-p-p-j-ö-k-a-r.

Snabbt kommer de fram till att gökar stavas med g och skratt utbrister i gruppen. Nu hade de kommit fram till en rolig twist i berättelsen och fortsätter skriva en bit in på rasten.

2017-10-13T08:48:22+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng