Håll i hatten och sitt lugnt i båten! Lärarnas tre bästa tips för en bra skolstart

Höstens skolstart kan kännas överväldigande inte bara för elever men också lärare! Därför har vi samlat fyra lärares tre bästa tips för att få en så bra start på terminen som möjligt.

Roger Hansson, Wargentinsskolan

  1. Starta utan förutfattade meningar – se varje elev som en oläst bok som du med spänning ser fram emot att läsa!
  2. Lär dig namnen på dina elever så fort du kan- det är respektfullt och signalerar att du tar dem på allvar!
  3. Se läsåret i etapper, prioritera det du ska göra i rätt ordning och inte allt på en gång, så undviker du startpaniken.

Jessica Björnwall, Östbergsskolan

  1. Odla goda relationer och se alla elever.
  2. Sätt lärandet i fokus-redan första dagen.
  3. Variera din undervisning, våga pröva och ompröva.

Petter Jacobsson, Fagervallsskolan

  1. Planering är A och O i yrket men gör inte misstaget att tro att du redan nu kan planera varje lektion som du kommer ha under läsåret. Läsåret är långt och det kommer komma upp många saker som gör att din planering kommer behövas justeras. Lägg fokus på den första tiden och se till att du får en välplanerad och bra start.
  2. Prata med eleverna om vilka förväntningar de har på läsåret. Där får också du ett läge att berätta vilka förväntningar du har på dem och vilken utveckling som ni tillsammans ska göra. Både i rena kunskaper men även hur ni ska utvecklad som grupp.
  3. Ta tid för att prata med dina kollegor som du kanske inte träffat under sommaren. Skoja och försök sprid så mycket glädje du bara kan! Klimatet på arbetsplatsen styrs av de som jobbar där!

Anna Johnsson, Faxgärdets förskola

  1. Jag tycker man skall starta terminen med positiva tankar och i mitt arbete som förskollärare möter vi barn i åldern 1–5 år vilket innebär att under en månads ledighet kan barnen utvecklas massor. Viktigt att man har detta i åtanke då man tar emot barngruppen på hösten att man tänker positivt och inte ser hindren.
  2. Efter sommarsemester behöver alla rutiner som fungerade på vårterminen friskas upp. Mitt uppdrag är att arbeta med grundverksamheten och barnens trygghet. Genom att vara lyhörd kan man nu fånga upp barnens intressen och utforma verksamheten utefter den nya barngruppen.
  3. Tänk på att vi har världens bästa jobb med barn som törstar efter kunskap och vilja till att lära nytt.
2018-08-27T13:01:55+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng