I anonyma poeters sällskap

Klockan är halv 11 och årskurs 5 på Svenstaviks skola börjar sin svensklektion. På tavlan står det dikter, lyrik, poesi och verser. Läraren Ulrika Eriksson har berättat om personer som Gustav Fröding och Karin Boye, hela vägen fram till dagens poetry slam. De har tagit upp olika stilar att använda sig av inom poesi.

Klassen har fått skriva egna dikter som de har satt upp på väggen i klassrummet. Ulrika vänder sig till Philip som hade valt att använda sig av stilfiguren anafor och upprepat ett ord i början av flera meningar.

– Du hade skrivit ”hons” i slutet och då kom jag som svensklärare och sa att det skriver man ju inte. Men vad svarade du då Philip? Att du skrev ”hons” för att det skulle passa med ”hon” som du började de andra raderna i dikten med. Så är det med dikter, orden kan ibland stavas lite hur som helst för att det ska bli ett bra flöde, säger Ulrika.

De tänkte sätta upp dikterna i korridoren också. Men på Svenstaviks skola går det elever enda upp till nian och femteklassarna tycker att det känns lite pinsamt att de äldre eleverna ska läsa vad de skrivit. Ulrika har lösningen för att göra poeterna anonyma.

– Vi gör QR-koder av dikterna som de som vill kan scanna av och sedan läsa. Då vet ingen vem som har skrivit dikterna, de kan inte ens känna igen era handstilar, säger Ulrika.

Det verkar vara en idé som fungerar. Klassen googlar fram QR generator på sina datorer och skriver in dikterna i programmet. Koderna skrivs ut, pyntas med hjärtan, blommor och uppmaningar om att scanna dem.

– Vi ska skriva en dikt om puberteten! Skrattar en kille i klassen.

– Just det, kom du ihåg vem som också hade gjort det? Frågar Ulrika.

– Ja! Det var något om våren och knoppar som sprack! Svarar någon annan.

– Precis, det var Karin Boye. Javisst gör det ont när knoppar brister, säger Ulrika.

Sedan sätts kreationerna upp i korridoren när alla andra klasser är på lektion.

2017-10-13T08:47:56+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng