Internationella utbyten utvecklar både elever och lärare

Som lärare finns det stora möjligheter för den som vill arbeta med internationellt utbyte. Det kan Barbro Larbring Rönngren på Hjalmar Strömerskolan intyga. De senaste åren har hon bland annat varit på utbildning i hållbarhet på Lesbos och jobbskuggat lärarkollegor i Krakow.

– Att jobbskugga kollegor i andra länder har gjort att jag fått reflektera över både min egen lärarroll och vårt svenska skolsystem. Att gå på kurs utomlands ger också väldigt mycket mer utöver själva kursinnehållet, det handlar om att utveckla sina språkkunskaper, lära mer om andra kulturer och utveckla sitt nätverk, säger Barbro Larbring Rönngren, lärare.

“Genom att eleverna på olika sätt får komma i kontakt med andra kulturer ser vi att de växer som människor, ser nya möjligheter, blir modiga och mer öppna för olikheter.”
–Barbro Larbring Rönngren, lärare på Hjalmar Strömerskolan.

Hjalmar Strömerskolan har gjort en medveten satsning på skolans internationalisering. Utgångspunkten är att en alltmer internationell värld också kräver en mer internationell skola. En målsättning är att alla elever minst en gång under sin skoltid ska ha varit i kontakt med något av de internationella projekten som drivs på skolan.

Både lärare och elever kan ansöka om att delta på resor. Just nu pågår till exempel projektet ”Refugees and immigrants” där både lärare och elever deltar tillsammans med deltagare från totalt sju länder. Elever kan också ansöka om att göra praktik utomlands. Den sjunde januari åkte till exempel åtta elever från programmen med inriktning vård, handel samt barn och fritid till England för att göra praktik.

– När samhället blir mer internationellt är det viktigt att vi också rustar eleverna för det. Vi vill visa att världen är större än det egna samhället. Genom att eleverna på olika sätt får komma i kontakt med andra kulturer ser vi att de växer som människor, ser nya möjligheter, blir modiga och mer öppna för olikheter, säger Barbro Larbring Rönngren.

Tydlig plan för kunskaperna

När lärare ansöker om att delta på utbildningar, konferenser eller jobbskuggningar utomlands krävs alltid en tydlig plan för hur kunskapen ska användas och komma eleverna till del.

– Allt vi gör siktar mot läroplansmålen. Vi är fria att hitta de vägar som vi ser är värdefulla och viktiga för våra elever. Det är dem vi jobbar för. Eleverna är alltid prio ett! Men för att bli duktiga med eleverna behöver vi också vara duktiga själva, säger Marina Wahlström, lärare och internationell samordnare.

Både de resor som lärare och elever gör finansieras av projektmedel från främst Erasmus. Anledningen till att Hjalmar Strömerskolan har lyckats så bra med att få finansiering handlar både om att det finns en internationaliseringsstrategi för skolan och att det finns en eldsjäl – Marina – som lägger ner mycket engagemang i att hitta och ansöka om resurser.

– Ja, jag lägger mycket kraft och engagemang på detta men det är det värt. Jag tror så mycket på kraften i att elever och lärare får ta del av olika verkligheter. Det är en viktig kunskap i vår tid. Världsfreden börjar i mötet mellan människor, säger Marina Wahlström.

2018-04-06T11:39:05+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng