Lek och praktiskt lärande skapar meningsfullhet på Dvärsätts grundsärskola

På Dvärsätts grundsärskola fylls skoldagarna med allt från studiebesök på återvinningen till skapandet av en egen radiostation. Med praktiska och lekfulla inslag bygger lärarna Marina Brovinger och Sandra Nordström meningsfullhet i sin undervisning.

På grundsärskolan går 16 elever, alla med olika förutsättningar och behov. Arbetssättet i undervisningen är lekfullt, utforskande och tar ofta sin utgångspunkt från verkligheten utanför skolan.

– Att utgå från elevernas intressen så långt det är möjligt och göra undervisningen meningsfull är jätteviktigt, säger Sandra Nordström som arbetar som speciallärare på Dvärsätts grundsärskola.

– Vi utgår från läroplanen och försöker få lärandet så roligt och varierat som möjligt för att få med oss alla elever. Vi jobbar ofta med lek och att känna, lukta, smaka för att få skoldagarna så relevanta som möjligt för eleverna. Pratar vi om källsortering och återbruk så sitter vi inte i ett klassrum, utan då åker vi ut och gör ett studiebesök istället, säger Marina Brovinger som är fritidslärare på skolan.

Bilden ovan: På temat återvinning har eleverna fått pyssla egna masker och popcornbägare.

Vad är det bästa med ert jobb?

– Glädjen och den respons vi får från eleverna! Det är en helt fantastisk arbetsmiljö att få vara här och se när våra elever lyckas, säger Sandra Nordström.

– Jag älskar att alla är här för barnens skull och specialpedagogiken som genomsyrar allt vi gör. Vi är ett väldigt bra team och det är fantastiskt att få jobba här, konstaterar Marina Brovinger.

Bilden ovan: Sandra Nordström ringer och önskar en låt till elevernas radiostation Radio Fipp.

Vi har hört att ni har byggt en egen radiostation tillsammans med eleverna, berätta mer!

– En av våra elever har ett väldigt stort intresse för radio så under ett lov byggde han tillsammans med en elevassistent upp ”Radio Fipp”. Den har sedan blivit hela klassens radiostation. Samarbetet när de jobbar med radion är underbart att se, någon sitter med lurarna, en annan svarar på önskesamtal i telefonen och en tredje är ljudtekniker och startar låten. Så alla blir involverade, säger Marina

– När radion var färdigbyggd bjöd vi in P4 Jämtland som var här och livesände. Sedan fick vi åka och göra studiebesök hos dem i deras radiostudio. Något som vi upplever att eleverna verkligen uppskattade! Fortsätter Marina.

Bilden ovan: Radio Fipp kom till under ett skollov och är nu hela klassens radiostation. 

Vilka fördelar ser ni med att jobba praktiskt i undervisningen? 

– Jag kommer tillbaka till att det ska vara meningsfullt och verkligt för dem. Det blir mer greppbart för eleverna när man kan testa/känna/smaka och kan du leka fram deras intresse så underlättar det inlärningen, säger Sandra.

– Att arbeta praktiskt gör det enklare att få alla elever delaktiga och det är väldigt viktigt för oss. Jag tror man lär sig mycket av varandra när man gör saker tillsammans, fortsätter Marina.

Har ni några tips på hur man kan få in mer lek och praktiska övningar i sin undervisning?

– Samarbete med fritids tror jag är A och O. Vi kan ha olika vägar till lärande och jag tror verkligen på att blanda teori med lek och praktiska övningar. Har man stora klasser kanske man delar upp gruppen, där någon har teori medan andra gör praktiska övningar och sedan byter man. Jag tror fritidspersonal har många värdefulla lekar och övningar på lager som skulle kunna vara ett grymt bra komplement till den teoretiska delen. Mitt tips skulle nog vara att lärare och fritidspersonal pratar mer med varandra, kommer med idéer och planerar tillsammans! säger Marina.

Bilden ovan: Under våren finns en tanke på att använda radiostationen mer i undervisningen, då de ska jobba med olika yrken.

Sandra Nordström
Speciallärare, varit anställd i 4 år på Dvärsätts skola men varit tjänstledig 1,5 år.

Hur hamnade du här?
Det har varit mitt mål sen jag började min utbildning 2004. Jag sommarjobbade på ett LSS boende där jag trivdes superbra och kände att det var det här jag ville göra. Men jag ville inte vara hemma hos någon, utan kände att få jobba på en skola skulle passa mig bättre. När jag sedan under praktiken fick vara en dag i en grundsärskoleklass blev det bekräftat att ja, det är det här jag ska göra.

Marina Brovinger
Utbildad fritidslärare, har jobbat 2 år på Dvärsätts skola.

Hur hamnade du här?
Jag var frisör tidigare, men fick problem med nacke och axlar. Då började jag jobba som frisörlärare på gymnasiet och det var där jag för första gången mötte en specialpedagog, som väckte mitt intresse för specialpedagogik. Förutom att arbeta som frisörlärare var jag även resurs till elever i behov av stöd. Jag lärde mig så mycket av det från den stunden visste jag vad jag vill jobba med i framtiden.

2020-01-20T11:34:12+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng