Macktjuven gör matten roligare

Youtube är ett av Roberth Nordins verktyg i sin undervisning. Han jobbar som lärare för årskurs 2 på Sörgårdsskolan och till sin hjälp har han skapat sin egen Youtube-karaktär – Macktjuven. Med skojiga berättelser skapar han ett stort engagemang hos eleverna.

Roberth Nordin är klassföreståndare för årskurs två på Sörgårdsskolan i Brunflo och har jobbat som lärare i 16 år inom Östersunds kommun. Till sin hjälp tar han den lite mindre begåvade karaktären, Macktjuven, för att lösa matematiska problem med eleverna.

– Jag har gjort sju eller åtta filmklipp med Macktjuven. Jag skojar mycket i klippen och eleverna uppskattar det. På så vis får uppgiften mer uppmärksamhet, säger Roberth.

Macktjuven, som är en pappersfigur tillverkad och filmad av Roberth, ställs inför kluriga matematiska problem som han lägger ut på Youtube och i klassens blogg. Det är svårt för Macktjuven att räkna hur många mackor han stjäl, men Roberth förklarar hur han räknar addition, subtraktion och multiplikation.

– I klassrummet får eleverna först se uppgiften, sedan får de klura på svaret själva och göra sin egen variant på lösningen. En del ritar svaret, andra kan skriva ut ekvationen. Det beror på vilken nivå de ligger på just då. Efter det tittar vi på filmen tillsammans, säger Roberth.

Eleverna varvar digitala verktyg med penna och papper. Roberth menar att det är bra att eleverna får använda sig av båda delarna i sitt lärande.

– Jag vill hitta sätt att variera min undervisning och ge dem olika infallsvinklar. Barnen är olika och lär på olika sätt. För en del passar det bättre att sitta med plattan och andra måste ha saker upplästa för sig eller skriva för hand, säger Roberth.

Han tycker att det finns stora fördelar med att kunna spola tillbaka och titta på uppgifter och lösningar flera gånger. Skojar han dessutom till det med Macktjuven ser eleverna fram emot nästa avsnitt.

När klassen har fått i uppgift att läsa en bok får de svara på frågor om den i Google docs.

– Många föräldrar säger att det har blivit lättare med läxläsningen när barnen kan svara på frågorna på internet. När de är klara får de titta på en liten filmsnutt på Youtube som belöning och motivation. Det blir enklare för mig också att hålla koll på läxorna. Jag ser direkt vad de svarar, säger Roberth.

Robert låter sig också inspireras från andra. Det finns fler lärare i landet som laddar upp instruktionsfilmer på nätet. Roberth brukar använda sig av andras filmer som en resurs i sin undervisning. Nu ska fler lärare på Sörgårdsskolan lära sig att göra film.

– En kväll jobbade vi tillsammans och gjorde instruktionsfilmer till pyssel. Vi använde oss av iMovie och hjälpte varandra att göra proffsiga filmer med enkla medel, säger Roberth.

Se frågorna och veckans kluring
Se alla Macktjuvens upptåg
2017-10-13T08:51:23+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng