”Närheten mellan stad och fjäll ger unika möjligheter.”

Att vara lärare i Jämtland Härjedalen ger möjligheter att på ett naturligt sätt använda naturen i undervisningen. Ett flertal skolor i länet har en uttalad friluftsplan vilket innebär att eleverna under sin skoltid arbetar med olika friluftsteman. En av dessa skolor är Norra Skolan i Östersund.

Norra Skolan, en del av Östersunds historia

Norra Skolans huvudbyggnad utgörs av en ståtlig gammal träbyggnad mitt i centrala Östersund. För några år sedan firade lärare och elever skolans 130-årsjubileum. Britta Skog och Lena Morén är lärare på skolan och undervisar i mellanstadiet.

Närheten mellan stad och fjäll är ett plus både privat och i yrket för lärarna Lena Morén och Britta Skog.

– Jag flyttade hit från Karlstad för tio år sedan, för mig var det möjligheten till riktiga vintrar och friluftslivet här uppe som lockade, minns Britta.

Östersund lockar fler, nyligen passerade kommunen 63 000 invånare. Lena berättar att flera av hennes kollegor har gjort samma flyttresa som hon själv.

– Det som är så bra med Östersund är att allt finns här: infrastruktur, stadsliv och allt som förväntas av en stad. Men vi har även naturen och fjällen bokstavligen runt knuten. När jag flyttade hit så trodde jag att jag hade gjort något helt unikt. Det stämde ju inte alls, många av mina kollegor kommer från Småland, Värmland, Stockholm, Göteborg – ja, alla delar av landet, berättar Lena.

Olika friluftsteman i varje årskurs

Norra Skolans friluftsprofil innebär att eleverna får arbeta med olika friluftsteman i varje årskurs. Till exempel ska eleverna i årskurs fyra, där Lena och Britta ansvarar för varsin klass, genomföra en fjällvandring.

– I fyran inriktar vi mycket av undervisningen på biologi, djur, ekologi, klimat och naturtyper. Vi valde att starta upp läsåret med fjällvandringen som alla elever i årskurs fyra ska göra. Det blev en fantastisk start på biologiundervisningen när eleverna fick uppleva fjällmiljön i verkligheten istället för att läsa om den i en bok, konstaterar Britta.

TILL VÅR KAMPANJSITE

Lena och Britta kunde själva bestämma var de skulle ta med eleverna och planerade för en heldag till Storlien – ett fjällområde nära norska gränsen.

– Valet föll på Blomsterstigen i Storlien. Det är en mysig vandringsled där eleverna får uppleva fjällmiljön direkt från start. För eleverna är det en liten bonus att kunna se till Norge – så nära gränsen var vi, berättar Lena.

Den planerade vandringen var cirka sex kilometer, mestadels uppför.

– Första delen av vandringen var ”Wow, kolla fjällen!”. Sedan tyckte en del elever att det var jobbigt, men de fixade det, vilket de var stolta över efteråt, berättar Britta.

Lektion på fjället om en av dess invånare, fjällämmeln. (Foto: Maja Blomqvist)

– Vi tog många pauser då vi hade lektionsgenomgångar om klimat, natur och djur som är beroende av fjällmiljön, säger Lena.

Under utomhuslektionerna gick Lena och Britta på plats igenom hur klimatförändringarna påverkar fjällmiljön. Eleverna fick lära sig hur trädgränsen sakta förflyttas högre upp och hur det påverkar livet för bland annat fjällrävar och lämlar. Kunskaperna tar eleverna sedan med sig tillbaka till skolan för att bearbeta i ämnena biologi och svenska.

– Vi arbetar med genre-pedagogik vilket innebär att eleverna får lära sig förstå och hantera olika texttyper. När vi kom tillbaka till skolan fick eleverna skriva en återberättande text om sin upplevelse av fjällturen. Därefter blir det naturligt att komma in på faktatexter och låta eleverna skriva texter om de djur som vi pratat om under våra lektioner på fjället, förklarar Lena.

Skogen nästa

Redan nu planerar Britta och Lena för nästa utflykt. Då är det skogen som under en halvdag får tjäna som klassrum. På plats ska fyrorna introduceras kring kretslopp, nedbrytning, fotosyntes och hållbar utveckling – ett arbete som sedan fortsätter i klassrummet. Friheten att själva kunna styra över hur kunskapsmålen ska nås är något som både Lena och Britta uppskattar.

– Det är sådana här tillfällen som jag verkligen är lycklig över att få jobba som lärare här, säger Britta.

– Det finns så otroligt många guldkorn i det här jobbet, ingen dag är den andra lik. Vi får ju jobba med framtiden, en härlig åldersgrupp, barnen är så öppna och fria i sina värderingar. Friheten som vi har att styra upp hur vi tar oss an ett sådant här område, att kunna planera och genomföra en fjällutflykt på det här sättet – det är fantastiskt, avslutar Lena.

2018-10-18T09:27:29+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng