Från skog till bord med skolälgen i Berg

Älgjakten är en höjdpunkt för många i Bergs kommun. För nionde året i rad får niorna på Svenstaviks skola en älg från det lokala jaktlaget.

Konsten att ta tillvara älgköttet, som är både närproducerat och klimatsmart, har en självklar plats i hemkunskapsundervisningen. Skolkören fick möjligheten att intervjua Ingrid Berg, lärare i hem och konsumentkunskap och en av de lärare som arbetar med det årligt återkommande projektet skolälgen.

Skolkören: Kan du berätta lite om bakgrunden till projektet skolälgen, hur började det?

Ingrid Berg: Det var min företrädare som drog igång detta projekt för nio år sedan. Älgen jagas på kommunens mark och skänks till skolan av det lokala jaktlaget. Just i år är det faktiskt en tjej som nyligen varit elev på skolan som ordnat så att vi fått en älg till hemkunskapen, det känns extra roligt!

Bilden ovan: Ingrid Berg jobbar som lärare i hem och konsumentkunskap på Svenstaviks skola. (Foto: Henric Silversnö)

Skolkören: Kan du berätta hur arbetet med skolälgen går till?

Ingrid Berg: Vi startar dagen med ett teoripass där alla får se hur de olika styckningsdelarna ser ut och vart dom sitter. Då tar vi även upp vad man tillagar av de olika delarna. Därefter ser vi på när jägare från jaktlaget som sköt älgen på kommunens mark, 2 mil från skolan, gör grovstyckningen. Allt efterföljande jobb som finstyckning, putsning, malning av köttfärs och packning sköter eleverna själva. Och såklart rengöring efteråt.

Bilden ovan: Teori omsätts i praktik då eleverna putsar och paketerar årets skolälg. (Foto: Henric Silversnö)

Bilden ovan: Under den årliga Nobelfesten som ordnas på skolan blir skolälgen en självklar del av menyn. (Foto: Henric Silversnö)

Skolkören: Vad händer med älgen sedan?

Ingrid Berg: De finaste delarna sparas till den trerättersmiddag som eleverna tillagar och serverar i slutet av temat Nobel. Det är ett återkommande ämnesövergripande projekt som vi jobbar med i samband med utdelningen av Nobelpriset. Tema Nobel pågår under 5 skoldagar, de ämnen som är inkluderade i temat är textilslöjd, hkk, svenska ,No, engelska, idrott o hälsa. Under hösten syr eleverna klädseln för middagen och serveringen på textilslöjden. På språklektionerna skrivs och övas talen in som eleverna håller under nobelmiddagen. Varje elev har valt  varsin nobelpristagare som dom representera.  Idrottslektioner ägnas åt att lära sig konsten att dansa vals och No-lektionerna används till att öva in experiment. Temat avslutats med att föräldrar bjuds in på öppet hus för att få se och höra allt som gjort under veckan.

Skolkören: Varför är det arbetet med skolälgen viktigt tycker du?

Ingrid Berg: Jag tycker att arbetet med skolälgen blir mer angeläget för varje år. Dels för att det blir allt viktigare vad vi äter med tanke på vår miljö och dels för att vi kommer att längre ifrån mathantverkets ursprung hela tiden. Vi äter mer och mer halvfabrikat samtidigt som vi äter oftare på matresturanger, kiosker och caféer. Vi reflekterar kanske inte ens vilket djur som används för olika produkter och ännu mindre hur processen från djur till bord gått till. Här har vi en jättemöjlighet att visa att det är valet av vilket sorts kött du äter som är viktigt för hållbarhet och miljö. Kött är helt okej att äta men det är mängden och ursprunget som är det viktiga. Vilt från närmiljön är det bästa köttet du kan äta ur miljö och hållbarhetssynpunkt.

2019-10-22T09:40:03+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng