Skolkärlek vände trenden i Mörsil

När Johanna Bogfors och Angelica Faktus under ett EU-projekt grävde ner sig i forskning om skolan så var slutsatsen självklar: Det som behövde förbättras var inte ordning och reda, utan bemötandet. Då föddes det pedagogiska arbetssättet Skolkärlek.

Klockan närmar sig 9.20 när det är dags för Johanna Bogfors att avrunda dagens första studiotimme på Mörsils Centralskola.

– Klarar du spanskaprovet? Frågar hon en kille hon bromsar upp vid dörren.

– Ja, svarar han tvekande.

– Lovar du? 

När alla gått vidare från Studion vandrar Johanna Bogfors över skolgården in till lärarrummet i huvudbyggnaden. Längs väggarna står lärarnas skrivbord, belamrade med papper. På Johannas plats finns en hel kundkorg fylld.

Öppen dörr

Studion kom till när Johanna jobbade på Åre Gymnasium. Då handlade det om att hennes dörr alltid stod öppen och elever tittade in.

–  Jag hade 20 elever som jag jobbade intensivt med och sen kom många andra in bara för att dörren var öppen. Det finns ett sug hos ungdomarna att prata med vuxna. Jag hade elever som nästan bara var hos mig medan andra kom två gånger i veckan och sen blev Studion implementerad i verksamheten, säger Johanna slår sig ner vid det ovala bordet i mitten av rummet.

Nu, fem år senare, har vad som från början bara var ett smeknamn på Johannas rum blivit ett känt begrepp på många skolor i Sverige.

Studion blev en del av Skolkärlek, ett arbetssätt som startade på Åre Gymnasium 2012 som en del av EU-projektet Plug In. De fick en miljon kronor för att hitta ett sätt att öka andelen som går ut gymnasiet med fullständiga betyg. Det blev Johanna och skolans rektor Angelica Faktus som tog sig an utmaningen.

– Vi plöjde genom en massa forskning och insåg att det är bemötande som är grejen. Realationer och bemötande, det är det vi måste lägga vår kraft på. Det kan vara så enkelt att möta elever i korridoren och säga god morgon, fråga hur det gick i den där hockeymatchen i går.

”Provocerande för somliga”

En del av kollegorna var skeptiskt inställda till slusatserna som dragits. Det var mitt under ännu en debatt om curlande av ungdomar, och många ville ha hårdare tag istället för mjukare.

– Det var lite provocerande för somliga. Men efter ett tag insåg de ju att det var rätt bra när alla ”strulpellar” satt hos mig istället för att vara deras bekymmer.

Johanna menar att Skolkärlek ska vara förknippat med ett professionellt förhållningssätt, att det underlättar i alla faser av jobbet att skilja på sig själv som privatperson och rollen som lärare. Resultaten talar sitt tydliga språk. När Johanna lämnade Åre Gymnasium var snittet i landet att 78 procent av gymnasieungdomarna gick ut skolan med fullständiga betyg. I Åre var siffran 98,5 procent.

– Det gick jättebra där och det har gått jättebra här också, säger Johanna och reser sig upp och tar sikte mot dagens andra Studio.

Hon går genom korridorerna, stannar upp framför en kille i svart huvtröja och frågar var han varit när det var Studio, ”du skulle ju ha varit hos mig”.

– Är det tisdag i dag? Svarar han.

 

Det är klass 7b som har Studio under en håltimme. Någon gör ett matteprov och andra sitter med läxor. Alla hjärtans dag till ära bjuder Johanna på geléhallon.

– Jag älskar den här klassen, men de är ganska pratiga. 

Visst är det lite rörelse och det blir någon vänlig tillsägelse, ”jag hinner inte jaga dig i dag”. Men om det här är en pratig klass är det lätt att konstatera att studieklimatet på skolan är rätt lugnt.

”Svennis” och Tord Grip

Skolkärlek kom till Mörsil Centralskola när Angelica Faktus blev rektor. För att alla barn skulle få det stöd de behövde ansåg hon att organisationen behövde förändras. Det var inte alla som höll med och en del lärare slutade. Sveriges kommuner och landsting, SKL, hörde av sig till Angelica Faktus och ville att hon skulle söka pengar via Plug In 2.0 eftersom en av slutsatserna från Åre-projektet var att arbetssättet behövde implementeras i tidigare åldrar.

– Då hörde Angelica av sig till mig och ville att jag skulle komma hit och jobba. Vi har sagt det, att vi alltid ska hänga på varandra. Vi är som ”Svennis” och Tord Grip, Angelica är Svennis och jag bara lufsar efter, säger Johanna och skrattar till innan hon fortsätter:

– Angelica är så fantastiskt bra, hon är en fröjd att jobba med. 

Johanna delade sin tid mellan Åre och Mörsil under det första läsåret. Sedan i höstas är hela hennes tjänst förlagd till Mörsil. Tillsammans med alla andra lärare på skolan påbörjade de arbetet med att vända den nedåtgående trenden för skolans meritvärde. Framgångarna beror inte bara på det nya arbetssättet, skolan har också genomgått andra förändringar. Till exempel har formativ bedömning införts, en bedömningsprocess av elevens kunskaper för att hitta rätt nivå på undervisningen.

– Nu känner vi att vi har vänt det här tillsammans. Det har varit ett lagarbete och det har skapat ett otroligt trivsamt arbetsklimat. När vi gör elevenkäter kryssar nästan alla elever i de två högsta betygen när det handlar om trivsel, trots att vi är trångbodda här. 

Johanna har med undantag för ett sabbatsår jobbat som lärare sedan 2000.

– Skulle jag leva om hela mitt liv så skulle jag bli lärare igen. Vi får ofta höra att det är lärarbrist, dåliga skolor, dåligt betalt. Att det är stressigt, men jag tror inte det är värre än något annat. Jag tycker att jag tjänar bra och jag trivs. Det är världens roligaste jobb, säger Johanna innan det är dags att springa vidare till nästa lektion.

 

FAKTA SKOLKÄRLEK

Skolkärlek är samlingsnamnet på ett pedagogiskt arbetssätt som innebär professionellt bemötande, nyfikenhet, omtanke och engagemang för eleverna. Arbetssättet togs fram av Angelica Faktus och Johanna Bogfors på Åre Gymnasieskola under EU-projektet Plug In 2012. Förra läsåret togs arbetssättet vidare till Mörsil Centralskola där de båda numera jobbar.

2017-10-13T08:49:01+00:00

Vi använder cookies för att kunna mäta och analysera trafiken på vår webbplats. Detta för att kunna förbättra och ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till ”tillåt cookies” för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för cookies eller om du klickar ”Godkänn” nedan så samtycker du till detta.

Stäng